Östergötland har en lång och stolt motorsporthistoria, fylld med spännande race, legendariska förare och oförglömliga ögonblick. Från de tidiga rallytävlingarna på grusvägarna till internationella tävlingar på Mantorp Park har regionen varit en central del av svensk motorsport.

I det här inlägget tar vi en nostalgisk resa genom några av de mest ikoniska motorsportögonblicken i Östergötland – från hjältarna på 70-talet till moderna racingframgångar.

1. Mantorp Park öppnar – en ny era för svensk racing (1969)

När Mantorp Park invigdes 1969 förändrades motorsporten i Sverige. Det var landets första permanenta asfaltsbana och snabbt blev den en självklar plats för stora tävlingar.

STCC, European Touring Car Championship och dragracing-EM har alla haft stopp här, och under årens lopp har banan bjudit på några av de mest spektakulära racen i svensk motorsporthistoria.

Minnesvärt ögonblick: När den svenske racingföraren Reine Wisell tävlade på banan under 70-talet och visade varför han var en av landets främsta.


2. Rallyspektakel på Östergötlands grusvägar (1970-tal – idag)

Rallysporten har alltid varit en stark tradition i Östergötland. Från de små lokala tävlingarna till stora SM-deltävlingar har regionens slingrande skogsvägar varit en utmaning för förare på alla nivåer.

På 70- och 80-talet var rallyts guldålder, och förare som Björn Waldegård och Stig Blomqvist satte standarden för vad svensk rallyförarkonst innebar.

Än idag anordnas stora rallytävlingar i regionen, där moderna rallybilar kastas genom kurvorna i samma spår där legendarerna en gång tävlade.

Minnesvärt ögonblick: En klassisk rallysträcka utanför Rimforsa 1986, där en ung svensk förare imponerade genom att besegra mer erfarna konkurrenter i ösregn.


3. Dragracingfester på Mantorp Park (1980-tal – idag)

Under 80-talet började dragracingen växa i Sverige, och Mantorp Park blev snabbt centrum för sporten. Med sin 402 meter långa dragstrip blev banan en given plats för både nationella och internationella tävlingar.

Svenska förare som Ulf Leanders och Micke Kågered har under årens lopp visat att Sverige kan konkurrera med de bästa i världen. Mantorp Park har också varit värd för EM-deltävlingar i dragracing, där de snabbaste bilarna på planeten dundrar fram i över 500 km/h.

Minnesvärt ögonblick: När den svenska Top Fuel-föraren Micke Kågered satte ett nytt personligt rekord på Mantorp och cementerade sin plats i dragracingens elit.


4. STCC:s storhetstid på Mantorp Park (1990-tal – tidigt 2000-tal)

När Swedish Touring Car Championship (STCC) startades 1996 blev Mantorp Park en av seriens viktigaste banor. De svenska standardvagnsduellerna bjöd på några av de mest spektakulära racen i svensk motorsport, med stenhårda fajter mellan förare som Jan ”Flash” Nilsson, Richard Göransson och Tommy Rustad.

STCC lockade stora publiksiffror till Mantorp och blev snabbt en publikfavorit.

Minnesvärt ögonblick: När Richard Göransson och Jan ”Flash” Nilsson kolliderade i sista kurvan 2005, vilket gav en av de mest dramatiska målgångarna i seriens historia.


5. Svenska racingtalanger slår igenom (2010-tal – idag)

Under 2010-talet har flera svenska förare tagit stora kliv internationellt, och många av dem har startat sin karriär på banor som Mantorp Park.

Joel Eriksson har tävlat i DTM, Linus Lundqvist har dominerat på amerikanska banor och svenska förare har fortsatt att göra avtryck i både STCC och GT-racing.

Samtidigt har eldrivna racingbilar börjat göra sitt intåg på banorna, och framtiden ser ljus ut för nästa generation av svenska förare.

Minnesvärt ögonblick: När Linus Lundqvist vann sitt första internationella formelbilslopp och visade att Sverige fortfarande producerar världsklassförare.


Mot framtiden – vad blir nästa stora motorsportögonblick i Östergötland?

Med den rika motorsporttraditionen i Östergötland är det bara en tidsfråga innan vi får uppleva nästa stora racingögonblick. Kommer vi att se en östgötsk förare i Formel 1? Kommer Mantorp Park att bli en ledande bana för eldriven racing?

Oavsett vad framtiden har att erbjuda står det klart att Östergötland alltid kommer att vara en central del av svensk motorsport.

Har du egna minnen från klassiska tävlingar i regionen? Dela dem gärna med oss i kommentarerna!


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *